Κορεσμό στην κινητή τηλεφωνία, συνεχή επέκταση της ευρυζωνικότητας, φθίνουσα πορεία της σταθερής τηλεφωνίας και διαρκή άνθηση της λεγόμενης σύγκλισης και του triple play (πακέτα υπηρεσιών που συνδυάζουν τη σταθερή, κινητή τηλεφωνία και την τηλεόραση) διαπιστώνει σχετική με τις τηλεπικοινωνίες μελέτη της Hellastat.
Ειδικότερα, για την κινητή τηλεφωνία σημειώνεται ότι η εγχώρια αγορά χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό, λόγω του κορεσμού που έχει επιφέρει η πολύ μεγάλη γεωγραφική και πληθυσμιακή κάλυψη. Με 20 εκατ. συνδέσεις, ονομαστική διείσδυση στον πληθυσμό της τάξης του 170%, κάλυψη σχεδόν στο 100% της ελληνικής επικράτειας, θεωρείται ότι στην ουσία δεν υφίστανται πλέον νέοι πελάτες και συνεπώς περιθώρια μεγαλύτερης ανάπτυξης.
Οι εταιρείες επιδιώκουν να στρέψουν τους συνδρομητές τους από την καρτοκινητή τηλεφωνία στο χώρο των συμβολαίων, τα οποία αποφέρουν σίγουρα έσοδα και μακροπρόθεσμη συνδρομή. Ο ανταγωνισμός στρέφεται πλέον στην ανάπτυξη νέων καινοτόμων υπηρεσιών, στη χαμηλότερη τιμολόγηση και παροχή προσφορών (ιδίως στην καρτοκινητή) και στην απόσπαση από τον ανταγωνισμό συγκεκριμένων κατηγοριών πελατών.
Ο συνεχής τιμολογιακός πόλεμος, πάντως, έχει οδηγήσει σε μείωση εσόδων, ενώ παράλληλα τα ARPU (μέσο μηνιαίο έσοδο) και τα περιθώρια κερδοφορίας υποχωρούν. Η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης αναμένεται να έχει επίσης δυσμενείς επιπτώσεις στο μέσο κόστος διατήρησης και χρήσης του κινητού, το οποίο στην Ελλάδα είναι ήδη από τα υψηλότερα στην Ε.Ε.
Σχετικά με τη διείσδυση της ευρυζωνικότητας στα ελληνικά νοικοκυριά επισημαίνει ότι εξακολουθεί να αυξάνεται παρά τη φθίνουσα οικονομική δραστηριότητα. Έτσι, στο πρώτο εξάμηνο του 2009 διαμορφώθηκε στο 15,6%, με τις σταθερές ευρυζωνικές συνδέσεις να αριθμούν πλέον τα 1,75 εκ. (+40,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περσυνό εξάμηνο).
Το κόστος στο βασικό πακέτο πρόσβασης (έως και 2 Mbps) το πρώτο εξάμηνο του 2009 μειώθηκε κατά 4,1%, στο μέσο πακέτο (έως και 8 Mbps) κατά 5%, ενώ στο πακέτο ταχύτερης πρόσβασης (έως και 24 Mbps) κατά 8,1%.
Σύμφωνα επίσης με τη μελέτη της Hellastat, η μετατόπιση του ανταγωνισμού στην παροχή υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας, η εισαγωγή καινοτομιών στην αγορά, η συνεχής προσαρμογή των οικονομικών πακέτων σε νέα δεδομένα ζήτησης και η σύγκλιση όλων των υπηρεσιών επικοινωνιών σε μια γραμμή θα διαμορφώσουν το τοπίο στον κλάδο.
Η σταθερή
Για τη σταθερή τηλεφωνία η μελέτη της Hellastat σημειώνει ότι o OTE [OTEr.AT] (ΚΟ)">[OTEr.AT] εξακολουθεί να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (92,2% στα μέσα του 2008).
Ωστόσο, σε όρους όγκου εξερχόμενης κίνησης το μερίδιο του ΟΤΕ περιορίζεται σε 66% έναντι 34% των εναλλακτικών παρόχων. Οι εναλλακτικοί πάροχοι στο τέλος του 2009 διέθεταν περίπου 985.000 απελευθερωμένες συνδέσεις. Το 2009 εκτιμάται ότι η αξία αγοράς της σταθερής τηλεφωνίας διατηρήθηκε σταθερή.
Ειδικότερα, για την κινητή τηλεφωνία σημειώνεται ότι η εγχώρια αγορά χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό, λόγω του κορεσμού που έχει επιφέρει η πολύ μεγάλη γεωγραφική και πληθυσμιακή κάλυψη. Με 20 εκατ. συνδέσεις, ονομαστική διείσδυση στον πληθυσμό της τάξης του 170%, κάλυψη σχεδόν στο 100% της ελληνικής επικράτειας, θεωρείται ότι στην ουσία δεν υφίστανται πλέον νέοι πελάτες και συνεπώς περιθώρια μεγαλύτερης ανάπτυξης.
Οι εταιρείες επιδιώκουν να στρέψουν τους συνδρομητές τους από την καρτοκινητή τηλεφωνία στο χώρο των συμβολαίων, τα οποία αποφέρουν σίγουρα έσοδα και μακροπρόθεσμη συνδρομή. Ο ανταγωνισμός στρέφεται πλέον στην ανάπτυξη νέων καινοτόμων υπηρεσιών, στη χαμηλότερη τιμολόγηση και παροχή προσφορών (ιδίως στην καρτοκινητή) και στην απόσπαση από τον ανταγωνισμό συγκεκριμένων κατηγοριών πελατών.
Ο συνεχής τιμολογιακός πόλεμος, πάντως, έχει οδηγήσει σε μείωση εσόδων, ενώ παράλληλα τα ARPU (μέσο μηνιαίο έσοδο) και τα περιθώρια κερδοφορίας υποχωρούν. Η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης αναμένεται να έχει επίσης δυσμενείς επιπτώσεις στο μέσο κόστος διατήρησης και χρήσης του κινητού, το οποίο στην Ελλάδα είναι ήδη από τα υψηλότερα στην Ε.Ε.
Σχετικά με τη διείσδυση της ευρυζωνικότητας στα ελληνικά νοικοκυριά επισημαίνει ότι εξακολουθεί να αυξάνεται παρά τη φθίνουσα οικονομική δραστηριότητα. Έτσι, στο πρώτο εξάμηνο του 2009 διαμορφώθηκε στο 15,6%, με τις σταθερές ευρυζωνικές συνδέσεις να αριθμούν πλέον τα 1,75 εκ. (+40,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περσυνό εξάμηνο).
Το κόστος στο βασικό πακέτο πρόσβασης (έως και 2 Mbps) το πρώτο εξάμηνο του 2009 μειώθηκε κατά 4,1%, στο μέσο πακέτο (έως και 8 Mbps) κατά 5%, ενώ στο πακέτο ταχύτερης πρόσβασης (έως και 24 Mbps) κατά 8,1%.
Σύμφωνα επίσης με τη μελέτη της Hellastat, η μετατόπιση του ανταγωνισμού στην παροχή υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας, η εισαγωγή καινοτομιών στην αγορά, η συνεχής προσαρμογή των οικονομικών πακέτων σε νέα δεδομένα ζήτησης και η σύγκλιση όλων των υπηρεσιών επικοινωνιών σε μια γραμμή θα διαμορφώσουν το τοπίο στον κλάδο.
Η σταθερή
Για τη σταθερή τηλεφωνία η μελέτη της Hellastat σημειώνει ότι o OTE [OTEr.AT] (ΚΟ)">[OTEr.AT] εξακολουθεί να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (92,2% στα μέσα του 2008).
Ωστόσο, σε όρους όγκου εξερχόμενης κίνησης το μερίδιο του ΟΤΕ περιορίζεται σε 66% έναντι 34% των εναλλακτικών παρόχων. Οι εναλλακτικοί πάροχοι στο τέλος του 2009 διέθεταν περίπου 985.000 απελευθερωμένες συνδέσεις. Το 2009 εκτιμάται ότι η αξία αγοράς της σταθερής τηλεφωνίας διατηρήθηκε σταθερή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου